Infosecurity meldt dat niet het losgeld dat cybercriminelen eisen de grootste schadepost is van ransomware maar downtime, inkomstenverlies en boze klanten. Het kan namelijk dagen duren voordat de veroorzaakte problemen zijn opgelost. En tegenwoordig krijgt ieder bedrijf, vaak dagelijks, te maken met ransomware.

 

Deze conclusie kan getrokken worden uit het 2016 Crypto-Ransomware Report van cloud service provider Intermedia. Volgens dit bedrijf hebben de slachtoffers van ransomware die versleutelde bedrijfsdata weer toegankelijk willen maken twee opties:

  1. Een back up gebruiken om versleutelde data te herstellen.
  2. Het losgeld betalen in hoop met behulp van de encryptiesleutels gegijzelde data te ontsleutelen.

Cybercriminelen kunnen buitensporige bedragen eisen van bedrijven; 5.000 dollar per getroffen gebruiker. Als bedrijven er voor kiezen het losgeld te betalen dan houdt dit niet automatisch in dat er weer toegang is tot de gegevens. 19% van de slachtoffers die het geld wel hebben overgemaakt, meldt dat hun data door de cybercriminelen niet is ontsleuteld.

 

Wie er voor kiest gegijzelde data via een back-up te herstellen moet rekening houden met een lange downtime. 72% van de professionals meldt dat het herstellen van de getroffen systemen twee dagen in beslag heeft genomen. Zo’n 32% geeft aan dat dit zelfs vijf dagen of meer heeft geduurd. Andere belangrijke conclusies zijn dat 60% van de slachtoffers aangeeft bij een bedrijf te werken met 100 medewerkers of meer. 25% van de slachtoffers van ransomware werkt bij organisaties met meer dan 1.000 medewerkers. Gemiddeld verspreidt ransomware zich naar twintig machines binnen een bedrijf.

Fastbyte heeft diverse back up oplossingen in haar portfolio zitten. In de cloud of liever lokaal?  Samen kijken wij met jou naar de best passende oplossing.