Het roer is om, de stoere keuze is gemaakt!

Het is 9 januari, ik ben net begonnen bij Fastbyte dat Chris mij meeneemt naar een klant. Ik drink bijna geen koffie en soms heb ik het gevoel wanneer je thee bestelt, je een soort van 1-0 achter staat. Nu heb ik een achtergrond in de logistiek (een echte mannen wereld), waar ik vaak hoorde; “wat water is voor kikkers, is thee voor …”. Deze achterstand weet ik dus inmiddels wel weg te werken.


Een niet om te buigen achterstand was de inhoud van het gesprek. De ‘eentjes en nulletjes’ vlogen voorbij en binnen 5 minuten was ik afgehaakt. Herken je dat? Dat je aan jezelf gaat twijfelen of je wel de juiste kamer bent ingestapt? Ineens besef ik mij hoe mijn vrouw zich gevoeld moet hebben op de eerste Twentse verjaardagen. Ik zie het nog zo voor me, haar radeloze blik, ze kon er niets van volgen.


“Wat doe je dan bij Fastbyte”? Dit is nou juist de reden waar Chris en ik elkaar gevonden hebben. In 2018 heeft Fastbyte besloten het roer een beetje om te gooien. De stoere keuze is gemaakt; laten we ons richten op wat we leuk vinden én waar we goed in zijn: ‘Jouw werkplek gewoon goed geregeld’.


Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan? ICT versimpelen en begrijpelijk maken voor iedereen. Door de juiste teamsamenstelling zijn wij in staat complexe technische oplossingen te vertalen naar normaal Nederlands en omgekeerd. Niet alsmaar lullen over wat we doen, maar de gebruiker meenemen en vooral uitleggen waarom we het doen. Ons belangrijkste doel: samen met de klant gaan voor optimaal gebruikersgemak en een waterdichte beveiliging van alle bedrijfsdata.


Op 21 februari hebben we in samenwerking met Fujitsu ons eerste event nieuwe stijl georganiseerd. Met het thema ‘De Moderne Werkplek Xpercience’ (bekijk hier de video impressie) hebben we stilgestaan bij verschillende ontwikkelingen die op ons afkomen. Hoe blijven we voldoen aan de kritische vraag van onze gebruikers? Hoe gaan we om met kunstmatige intelligentie? Wat als we steeds meer overlaten aan computers, zijn wij dan straks nog wel nodig? Én hoe zorg ik er voor dat onze IT omgeving klaar is voor nu, maar ook voor de toekomst? Leuk dat we zowel bestaande als potentiële nieuwe klanten mochten verwelkomen.


In deze blog neem ik jullie graag nog even mee in onze plannen voor 2019. De nieuw ingeslagen weg lijkt een succes te zijn. Niet alleen krijgen we dit terug van bestaande klanten, ook nieuwe klanten lijken nieuwsgierig te zijn naar ons verhaal en onderzoeken een mogelijke samenwerking. Eind 2018 las ik een boek over Klantgericht Leiderschap (auteur Sydney Brouwer). Iets wat mij hierin prikkelde was dat de klantbeleving begint bij de interne organisatie. Gaaf om te ervaren dat dit ook echt de kracht blijkt te zijn van Fastbyte. Niet alleen het management, maar samen met de medewerkers is de nieuw ingeslagen weg gekozen. Wat vinden wij nou leuk om te doen én waar zijn wij nou echt goed in? Hieruit zijn een aantal kernwaarden gekomen (o.a. eerlijk, expertise, oplossen en vertrouwen) die echt door iedereen worden uitgedragen. Ik ben dan ook trots dat ik onderdeel mag zijn van deze club mensen.


Is alles dan in kannen en kruiken? Nee, we zijn er nog niet! Zoals mijn collega Erik mooi zei: “Het huis is gebouwd, nu alleen nog inrichten”. De komende periode zal in het teken staan van het verder professionaliseren van ons verhaal. Ook zullen we kritisch kijken naar onze partnerships, zodat wij de juiste partners kiezen die ons in staat stellen de verwachte kwaliteit te kunnen bieden en waarmee wij ons kunnen onderscheiden van onze concullega’s. Natuurlijk zal ook de markt constant in beweging blijven en zullen wij ons aanbod aan moeten blijven passen op de vraag vanuit de markt. Het is voor ons dan ook belangrijk te blijven luisteren, zowel intern als extern, om voorop te blijven lopen.


Wij willen niet langer gezien worden als ICT leverancier, maar als ICT Partner die meerwaarde heeft door kennis. Niet langer vertellen wat we allemaal doen, maar waarom we iets doen. Mijn tip aan een ieder die werkzaam is in de ICT: maak het begrijpelijk voor je doelgroep en volgens mij is de doelgroep nog altijd de eindgebruiker. Vergeet niet dat bij de meeste bedrijven ICT ondersteunend is!


Header-Blog-Dennis Het roer is om, de stoere keuze is gemaakt!

Dennis Koster
Salesmanager Fastbyte