Ondanks de belangstelling voor het Internet of Things (IoT) kunnen nog maar weinig bedrijven concrete successen melden. Organisaties zien real-time data-analyse als grootste uitdaging en ook zijn ze vaak nog niet klaar voor de aanpassingen in de werkwijze die het IoT vereist. Daarop duidt een enquête door analytics-specialist SAS.

 

Organisaties willen heel verschillende zaken bereiken door inzet van het IoT. Ongeveer een vijfde van de respondenten noemt initiatieven op het gebied van de ‘connected customer’ als hoogste prioriteit, gevolgd door automatische diagnoses (17%) en het traceren van assets (16%). Maar al deze zaken leunen flink op het uitvoeren van veel data-analyse in korte tijd, waar het vaak aan specialistische capaciteit schort.

 

Bedrijven verwachten bovendien klantvoordelen én operationele voordelen van specifieke IoT-initiatieven, want ‘operationele efficiency’ (43%) en een ’betere gebruikerservaring’ (36%) staan bovenaan de lijst met verwachte resultaten.

 

Het onderzoek laat ook zien dat de implementatie van IoT zowel vanuit technologisch als management oogpunt hoofdbrekens oplevert. Dit wordt geïllustreerd door de drie belangrijkste uitdagingen die door de deelnemers werden genoemd: realtime data-analyse (22%), beveiliging (22%) en het realiseren van een cultuuromslag (20%).

 

“Om de volledige waarde uit IoT-implementaties te halen, moet het werk op een andere manier worden georganiseerd en moeten processen worden herzien”, zegt Mathias Coopmans, business development manager bij SAS. De uitdagingen die de early adopters noemen zijn voor hem dan ook geen verrassing. “De bedrijfsvoering moet worden ondersteund op basis van realtime gegevensanalyse. Door de enorme hoeveelheid data en de inspanningen die nodig zijn om die data op een doeltreffende en bovenal veilige manier te verwerken, is dit inderdaad geen eenvoudige taak.”

Organisaties moeten specialistische kennis in huis halen om voordeel te halen uit de technologische uitdagingen van het IoT. Maar een meerderheid van respondenten heeft ’vaardigheden van interne data scientists niet in zijn top-vijf staan van de zaken die nuttig zijn bij de implementatie van IoT-toepassingen. De meesten noemden ‘samenwerking met externe consultants’ (15%), op de voet gevolgd door ‘procesautomatisering’ (13%).

 

“Veel managers realiseren zich dat het ontwikkelen van interne vaardigheden tijd vergt en dat de ontwikkeling van IoT niet op zich laat wachten totdat bedrijven er intern klaar voor zijn. Het is echter wel belangrijk om aandacht te schenken aan de langetermijnstrategie voor het al dan niet inhuren van externe medewerkers en de ontwikkeling van intern personeel vast te stellen”, benadrukt Coopmans.

 

Over het onderzoek

SAS heeft respondenten ondervraagd bij 75 bedrijven uit negen sectoren van maakindustrie tot overheid.

 

Heeft u vragen of wilt u advies over dit onderwerp, aarzel niet en neem contact op met een van onze adviseurs.

Bron: It-executive.nl